Συνέντευξη Επιτρόπου Δ. Αβραμόπουλου στην εφημερίδα "Ελευθερία του Τύπου", 23/7/2017

Printer Friendly and PDF
Ημερομηνία: 
24 Ιουλ 2017

Είστε ικανοποιημένοι με την αντιμετώπιση του μεταναστευτικού – προσφυγικού; Μήπως η κατάσταση είναι αφόρητη; Προβλέπεται αύξηση προσφυγικών ροών;

Η Ευρώπη και η Ελλάδα ειδικότερα, με τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έχουν κάνει σημαντικά βήματα προόδου στο μεταναστευτικό. Δεν βρισκόμαστε εκεί που ήμασταν πριν από δύο χρόνια, αλλά φυσικά δεν έχουμε φτάσει ακόμα εκεί που επιθυμούμε. 

Στην Ελλάδα ειδικότερα οι συνθήκες υποδοχής των μεταναστών βελτιώνονται ενώ οι διαδικασίες καταγραφής και ασφάλειας καλύπτουν πλέον 100% των αφίξεων. Όσοι είναι επιλέξιμοι για μετεγκατάσταση έχουν περάσει όλα τα προπαρασκευαστικά στάδια και ελπίζω, εφόσον οι δεσμεύσεις των Κρατών μελών  πραγματοποιηθούν, να πετύχουμε το στόχο μας μέχρι τον Σεπτέμβριο. 

Πολλές από τις πρωτοβουλίες που έχουμε λάβει έχουν αποτελέσματα: με τη δήλωση ΕΕ-Τουρκίας, ο αριθμός των αφίξεων στην Ελλάδα έχει περιοριστεί και παραμένει σε χαμηλά επίπεδα. 

Τον τελευταίο καιρό έχουμε αύξηση των ροών κατά μήκος της διαδρομής της Κεντρικής Μεσογείου. Η Ιταλία βρίσκεται κάτω από μεγάλη πίεση. 

Στην άτυπη Σύνοδο  των Υπουργών Εσωτερικών Υποθέσεων στο Ταλίν όλοι αναγνώρισαν την ανάγκη στήριξης της Ιταλίας.

 Παρατηρώ ότι δεν γίνονται πράξη πολλές από τις δεσμεύσεις των ηγετών της Ε.Ε. 

Ναι, κάποια Κράτη Μέλη δεν εφαρμόζουν στην πράξη τις δεσμεύσεις που έχουμε λάβει από κοινού.

Αυτές οι αποφάσεις, το σύνολο της μεταναστευτικής μας πολιτικής βασίζεται στις αρχές της υπευθυνότητας και της αλληλεγγύης. Δεν μπορεί η Ελλάδα και η Ιταλία να επωμίζονται όλο το βάρος των μεταναστευτικών πιέσεων. 

Αυτό δεν είναι μόνο ηθική δέσμευση αλλά είναι και νομική υποχρέωση όλων των Κρατών Μελών. Έχουμε όλοι και ο καθένας ξεχωριστά σημαντικό ρόλο ευθύνης: όπως ξέρετε, η Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασίες για τα Κράτη-Μέλη που αρνούνται να εφαρμόσουν τις υποχρεώσεις τους. 

Αυτή η εξέλιξη δεν με χαροποιεί καθόλου, αλλά πρέπει να είμαστε δίκαιοι με τις χώρες που τηρούν τις υποχρεώσεις τους. Η μετεγκατάσταση αποτελεί βασικό στοιχείο για την επιτυχία της ολοκληρωμένης προσέγγισης μας για τη Μετανάστευση. Πρέπει να ενισχύσουμε τη συνεργασία και τον συντονισμό σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Ποια τα μέτρα από εδώ και πέρα; Με τις εθελούσιες επιστροφές προς τις χώρες προέλευσης τι συμβαίνει;

Η πρόοδος που έχει συντελεστεί πρέπει να διατηρηθεί αλλά και να ολοκληρωθεί. Πρέπει πλέον να ξεπεράσουμε το στάδιο αντιμετώπιση της κρίσης και να περάσουμε σε μια ομαλή διαχείριση του μεταναστευτικού σε όλες του τις πτυχές: από την χρηματοδότηση, τη βελτίωση και συντήρηση των υποδομών, την σταθερή λειτουργία των διαδικασιών, την πολιτική ένταξης αλλά κυρίως την προστασία των ευπαθών ομάδων, με έμφαση στα παιδιά μετανάστες, ασυνόδευτα ή μαζί με τις οικογένειές τους.  

Πρέπει όμως σε ευρωπαϊκό επίπεδο να ολοκληρωθούν και οι νομοθετικές μεταρρυθμίσεις που έχουμε προτείνει: η δημιουργία ενός πραγματικά Κοινού Ευρωπαϊκού Συστήματος Ασύλου, συμπεριλαμβανομένης της αναθεώρησης του Κανονισμού του Δουβλίνου. 

Παράλληλα, πρέπει να αντιμετωπίσουμε τα βαθύτερα αίτια της μετανάστευσης και να ενισχύσουμε τη συνεργασία μας με τις χώρες προέλευσης και διέλευσης, τόσο για την καταπολέμηση των διακινητών και τον περιορισμό των ροών όσο και για τις επιστροφές των υπηκόων τους όταν εισέρχονται παράτυπα στην Ευρώπη. Γι αυτό και εντείνουμε τη συνεργασία με την Λιβύη και τις χώρες της Βόρειας Αφρικής για να περιορίσουμε την απώλεια ανθρωπίνων ζωών στη Μεσόγειο. 

Αυτή η συνεργασία με τις χώρες διέλευσης και προέλευσης ως τώρα είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθούν σημαντικά οι εθελούσιες επιστροφές. Στο πρώτο μισό του 2017 έχουν πραγματοποιηθεί περισσότερες επιστροφές μεταναστών από το σύνολο των επιστροφών το 2016.

Η Ευρωπαϊκή Συνοριοφυλακή και Ακτοφυλακή, για τη δημιουργία της οποίας πρέπει να σας πώ ότι αισθάνομαι προσωπικά υπερήφανος, καθώς ήταν μια από τις πολιτικές μου προτεραιότητες, είναι έτοιμη να συνδράμει ακόμη περισσότερο τα κράτη-μέλη για τις επιστροφές των παράτυπων μεταναστών.

Απαιτείται αλλαγή της Συνθήκης του Δουβλίνου και σε ποια κατεύθυνση;

Όπως είπα, η αναθεώρηση του Κοινού Ευρωπαϊκού Συστήματος Ασύλου βάσει της πρότασης που κατέθεσα τον Μάιο 2016 αποτελεί προτεραιότητα. 

Ο Κανονισμός του Δουβλίνου σχεδιάστηκε σε συνθήκες που διαφέρουν από τις σημερινές: έχει ξεπεραστεί από τις εξελίξεις και δεν είναι ούτε δίκαιο, καθώς μεταφέρει όλη την πίεση στα Κράτη Μέλη που βρίσκονται στα εξωτερικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 

Για αυτό τον λόγο στην πρόταση μεταρρύθμισης του Δουβλίνου περιλαμβάνεται το στοιχείο της αναδιανομής των ευθυνών, ώστε να μην επωμίζονται το βάρος μόνο μερικά Κράτη Μέλη. 

Οι συζητήσεις στο Συμβούλιο είναι δύσκολες. Είναι απαραίτητο όμως να υπάρξει ένας συμβιβασμός για την μεταρρύθμιση του Κανονισμού του Δουβλίνου στη βάση της αρχής της αλληλεγγύης. 

Θα πρέπει να αντιληφθούν όλοι, πως όταν μιλάμε για αλληλεγγύη, έχει για όλους την ίδια έννοια. Δεν έχει κανείς παρά να ρίξει μια ματιά στα λεξικά όλων των Κρατών Μελών της ΕΕ για να διαπιστώσει ότι το περιεχόμενο και η έννοια του όρου αυτού είναι το ίδιο. Πολλώ δε μάλλον, όταν έχει και τη νομική της προέκταση, αφού, όπως γνωρίζετε, διατυπώνεται με σαφήνεια στα ιδρυτικά κείμενα της Ένωσης. Στις διαπραγματεύσεις για την αναθεώρηση του Κοινού Ευρωπαϊκού Συστήματος Ασύλου κρίνονται όλοι για το πως ερμηνεύουν στην πράξη τις ευθύνες που έχουν αναλάβει όταν έγιναν μέλη της Ευρωπαϊκής Οικογένειας.

Με την Τουρκία η κατάσταση πως είναι; Μήπως η γειτονική χώρα χρησιμοποιεί το μεταναστευτικό – προσφυγικό ως όπλο;

Εκτιμώ πως όχι. Δεν υπάρχουν τέτοιες ενδείξεις. 

Αν συνέβαινε αυτό θα το βλέπαμε στην εφαρμογή της Δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας η οποία ισχύει και έχει απτά αποτελέσματα. Η δράση των διακινητών έχει περιοριστεί σημαντικά και οι αφίξεις έχουν μειωθεί θεαματικά.

Ταυτόχρονα δε πρέπει να ξεχνάμε ότι η Τουρκία φιλοξενεί σχεδόν 3 εκατομμύρια πρόσφυγες, στους οποίους παρέχει περίθαλψη, εκπαίδευση και πρόσβαση στην αγορά εργασίας. Η μεταναστευτική πρόκληση είναι κοινή και η συνεργασία επιβάλλεται –όπως επιβάλλεται η συνεργασία και στον τομέα της ασφάλειας. Και οι δυο αυτές κρίσεις αποτελούν πεδίο και αφορμή για κοινή δράση και συντονισμό με τους εταίρους μας. 

Έχουμε συνεχή τρομοκρατικά κτυπήματα στην Ε.Ε. Είναι ανοχύρωτη η Ε.Ε.; Μήπως οι αλλαγές που θα γίνουν στο επίπεδο της ασφάλειας για την τρομοκρατική απειλή πλήξουν τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις ατομικές ελευθερίες; 

Το ζήτημα της ασφάλειας αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές ανησυχίες των πολιτών μας, που δεν επιθυμούν όμως τον περιορισμό των ελευθεριών και της κινητικότητά τους. Τα πρόσφατα τρομοκρατικά χτυπήματα απέδειξαν ότι η τρομοκρατία δεν γνωρίζει σύνορα. Άρα για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της τρομοκρατικής απειλής αλλά και του οργανωμένου εγκλήματος απαιτείται διασυνοριακή συνεργασία. 

Είμαστε πλέον καλύτερα προετοιμασμένοι, στη βάση της Ευρωπαϊκής Ατζέντας για την Ασφάλεια που παρουσίασα το πρώτο εξάμηνο της θητείας μου.  Έχουμε δημιουργήσει νέες δομές συνεργασίας για να εξασφαλίσουμε την παροχή, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, της μέγιστης δυνατής υποστήριξης προς τις επιχειρησιακές δράσεις των Κρατών Μελών. Έχουμε, για παράδειγμα, δημιουργήσει το Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Καταπολέμηση της Τρομοκρατίας της Europol, το οποίο ενισχύουμε διαρκώς.

Η απειλή όμως παραμένει μεγάλη και εξελίσσεται διαρκώς. Απαιτείται συνεχής επαγρύπνηση και στρατηγική προσέγγιση για να βρισκόμαστε πάντα ένα βήμα μπροστά.   Έχουμε εντοπίσει τα κενά των συστημάτων ανταλλαγής πληροφοριών, και έχουμε υποβάλει συγκεκριμένες προτάσεις για την αναβάθμισή των υπαρχόντων συστημάτων (όπως το Σύστημα Πληροφοριών Σένγκεν) για τη δημιουργία νέων, όπου αυτό απαιτείται (όπως το ευρωπαϊκό PNR) καθώς και για μελλοντικά συστήματα, ώστε να καλύψουμε τα κενά που έχουν εντοπισθεί (για παράδειγμα το ETIAS και το σύστημα Εισόδου/Εξόδου πρότασή μου που μόλις συμφωνήθηκε σε πολιτικό επίπεδο).

Η δράση μας όμως δεν αφορά μόνο στη δημιουργία νέων συστημάτων πληροφοριών. Είναι αναγκαίο, επίσης, να διασφαλισθεί η μεταξύ τους επικοινωνία και η διασύνδεσή τους.  

Σκοπός μας είναι η διαλειτουργικότητα όλων των ευρωπαϊκών συστημάτων δεδομένων που αφορούν στη διαχείριση των συνόρων, τη μετανάστευση και την ασφάλεια. Είναι αυτό που προσπαθούμε εδώ και ένα χρόνο.

Επίσης, εντείνουμε τη μάχη κατά της ριζοσπαστικοποίησης η οποία σε μεγάλο βαθμό έχει μεταφερθεί πλέον στο διαδίκτυο. Στο πλαίσιο του Ευρωπαικού Διαδικτυακού Φόρουμ έχουμε αναπτύξει συνεργασία με τις μεγαλύτερες εταιρείες του διαδικτύου και περίπου το 90% του τρομοκρατικού περιεχομένου στο διαδίκτυο διαγράφεται. Επίσης, διευρύνουμε την συνεργασία μας και με τις μικρότερες εταιρείες του διαδικτύου ώστε να φτάσουμε στο 100%.

Θα κλείσω το θέμα ασφάλειας τονίζοντας ότι το κλειδί για την αντιμετώπισή της τρομοκρατίας είναι η εμπιστοσύνη μεταξύ των εθνικών αρχών. Το λεγόμενο «βαθύ κράτος» συνεχίζει να υπάρχει στην Ευρώπη, δεν έχουμε φτάσει ακόμα στο επιθυμητό επίπεδο.

Στο συμβούλιο Υπουργών Εσωτερικών Υποθέσεων έχω χτίσει μια σχέση εμπιστοσύνης με τους Υπουργούς όλων των κρατών-μελών και η συνεργασία  έχει βελτιωθεί σε μεγάλο βαθμό τα τελευταία δύο χρόνια. Στόχος μου είναι η δημιουργία και λειτουργία μιας πραγματικής Ένωσης Ασφάλειας. 

Μετά το πρόσφατο Eurogroup και την ανακοίνωση της εξόδου της χώρας από τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος ποιό είναι το μήνυμα που εκπέμπεται από την ΕΕ για την ελληνική οικονομία;   

Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο, οι θυσίες του ελληνικού λαού ανταμείβονται. Η Ελλάδα βγαίνει από τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος που είχε ξεκινήσει το 2009, ενώ η ολοκλήρωση της 2ης αξιολόγησης και η εκταμίευση της δόσης επαναφέρουν την απαραίτητη σταθερότητα και εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία. 

Η  επιστροφή της χώρας σε αναπτυξιακή τροχιά το 2017 και το 2018, εφόσον επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις, θα δώσει ισχυρή ώθηση στην ελληνική οικονομία. Η χώρα πρέπει να συνεχίσει να βαδίζει στο δρόμο της εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων και των διαρθρωτικών αλλαγών. Χρειάζεται επίμονη δουλειά αυτό το διάστημα. 

Η συνεχής απορρόφηση και αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων έχει καθοριστική σημασία για να βγει οριστικά η ελληνική οικονομία από την κρίση και αντιμετωπιστεί το μεγάλο πρόβλημα της ανεργίας που δοκιμάζει την ελληνική κοινωνία και ιδιαίτερα τη νέα γενιά μας. Ο ελληνικός λαός γνωρίζει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στάθηκε, στέκεται και θα συνεχίσει να στέκεται στο πλευρό του.  

Βρυξέλλες ή επιστροφή στην Ελλάδα και Κοινοβούλιο;

Πάντα ολοκληρώνω τη θητεία μου και την αποστολή μου. 

Το ίδιο θα κάνω και ως Ευρωπαίος Επίτροπος. Εξάλλου, είχα τη τιμή να μου εμπιστευτεί η Ευρώπη τη διαχείριση δυο θεμάτων που έχουν εξελιχθεί στις σημαντικότερες προκλήσεις της εποχής μας. 

Η ευθύνη που έχω αναλάβει είναι σημαντική τόσο για την Ευρώπη όσο και για τη χώρα μας. Συνεπώς με τη σκέψη και τη καρδιά πάντα στην Ελλάδα μένω Βρυξέλλες. 

Τις εξελίξεις στο Κυπριακό πως τις σχολιάζετε; Ήταν η τελευταία ευκαιρία;

Ήταν σίγουρα μια ακόμα ευκαιρία. Είναι λυπηρό ότι δε κατέληξε σε μια καλή συμφωνία που θα έδινε τέλος σε ένα ζήτημα που από μόνο του συνιστά και το κλειδί για να ξεκινήσει μια νέα εποχή για τον κυπριακό λαό αλλά και για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Πέραν αυτού η επίλυση του Κυπριακού θα διαμόρφωνε νέους όρους σταθερότητας, ασφάλειας, συνεργασίας για ολόκληρη τη περιοχή, η οποία αυτό τον καιρό βρίσκεται κάτω από τη πίεση γεωπολιτικών αναταράξεων. Η επίλυση του Κυπριακού θα επιτάχυνε την ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας.  

Θέλω να πιστεύω ότι δεν έκλεισε η πόρτα αυτή.

Μήπως όμως στο Σκοπιανό είναι η ώρα της λύσης και σε ποια βάση;

Σε αυτό μπορεί να απαντήσει η νέα σκοπιανή ηγεσία, που έχει δώσει δείγματα ρεαλισμού και μετριοπάθειας. Η διευθέτηση του ζητήματος αυτού θα συμβάλει στη δημιουργία όρων προόδου και ανάπτυξης σε αυτή τη πολύ ευαίσθητη γωνιά των Βαλκανίων. Αλλά και εσωτερικής πολιτικής σταθερότητας στη ΠΓΔΜ και θα ανοίξει διάπλατα τους δρόμους συνεργασίας, καλής γειτονίας με την Ελλάδα της οποίας οι θέσεις είναι σαφείς. 

Όλα αυτά τα χρόνια σε αντίθεση με τις εξάρσεις εθνικισμού που κατά καιρούς εκδηλώθηκαν η Ελλάδα έστελνε θετικά μηνύματα. 

Μιλάμε για τα εθνικά θέματα. Είναι πεδίο συναίνεσης και συνεννόησης; 

Θα έπρεπε να είναι πεδίο συναίνεσης. Εκεί δε χωρούν κομματικές διαφορές. Είναι δε προϋπόθεση η εθνική συνεννόηση για τη χάραξη μιας εθνικής στρατηγικής. 

Σας προβληματίζει το ενδεχόμενο υψηλής αποχής στις προσεχείς εκλογές; Οι πολίτες αποστασιοποιούνται από τα κόμματα.

Από καιρό τώρα παρατηρείται στην Ελλάδα και όχι μόνο ένα κύμα αντιπολιτικής διαμαρτυρίας που οδηγεί και σε αποχή. Ωστόσο η αποχή δε μπορεί να είναι το άλλοθι για τις ευθύνες που και οι πολίτες έχουν στην αξιολόγηση και επιλογή των πολιτικών που καθορίζουν το μέλλον της κοινωνίας και της χώρας.

Γιατί τελικά η συνευθύνη ορίζει σε μεγάλο βαθμό και την ορθότητα των επιλογών μας. 

Διαδώστε το!

glqxz9283 sfy39587stf02 mnesdcuix8
sfy39587stf03
sfy39587stp15